Zasady
Podczas tworzenia interfejsu serwisów należy także pamię-tać o wielu ważnych zasadach, które powinny stanowić listę przykazań każdego webmastera. Każdy interfejs swoją formą i stylem musi być dostosowany do treści, jakie zawiera, niepowodując niepotrzebnej dezinformacji. Ponadto powinien on między innymi:
- pomagać użytkownikowi w dostępie do informacji i sprawiać, że będzie ona bardziej interesująca,
- być zaprojektowany z myślą o jego odbiorcach, uwzględniając uwarunkowania i charakterystyczne cechy grupy docelowej, dla której został utworzony,
- oferować informacje napisane odpowiednim, zrozumiałym dla jego odbiorców językiem i stylem,
- być estetyczny i tworzyć spójną całość,
- zawierać przemyślaną i funkcjonalną strukturę oraz nawigację, decydującą o tym, czy użytkownik odczyta interesujące go informacje i nie zagubi się w serwisie (gdyż wtedy, nawet jak z niego wybrnie, już więcej go nie odwiedzi),
- dawać użytkownikowi wiele możliwości indywidualnych ustawień - wyglądu interfejsu (np. ulubionego koloru layoutu) oraz jego treści (możliwość sortowania istotnych informacji),
- być interaktywny, oferując funkcje dyskutowania na grupach dyskusyjnych, wypełniania formularzy kontaktu w celu zadania intrygujących pytań właścicielom serwisu, zapisywania się na listy dystrybucyjne, aby otrzymywać interesujące informacje pocztą, i wiele innych form interakcji,
- działać szybko - tak aby maksymalnie skrócić czas dostępu do informacji i nie irytować użytkownika zbędnymi elementami, które tak naprawdę wcale go nie interesują.
Aby poprawnie zaprojektować interfejs serwisu, należy zadać sobie pytanie, co chcemy stworzyć. Czy ma to być interfejs serwisu reklamowego (produktowego), czy też informacyjnego (korporacyjnego), a może raczej rozbudowanej aplikacji internetowej? Od tego, jak odpowiemy na to pytanie, zależy następny etap naszej pracy - wybór właściwego zestawu cech odpowiednich serwisów.
Po dokonaniu wyboru rodzaju serwisu, jaki chcemy utworzyć, należy się przygotować do szczegółowego opisania cha-rakterystycznych jego punktów (cech obiektu), określając, który z nich jest przewodni, czyli z powodu którego podejmujemy się stworzenia serwisu WWW (może to być firma, osoba, przedsięwzięcie itp.).